(22. desember 2011) Selv om norske forbrukere er blant de raskeste i verden til å ta i bruk ny teknologi har de ikke vært så aktive på netthandel. Til nå. Tall for julehandelen 2011 illustrerer dette. Nordmenn kjøper nå stadig mer på nett. Julehandelen på internett øker dobbelt så mye som julehandel i vanlige forretninger.
Omsetningen på netthandel i november og desember i Norge beløper seg til ca 3,1 milliarder kroner. Dette er opp fra 2,9 milliarder i samme periode i 2010. Til sammenligning ligger det an til en omsetningsøkning på 3 prosent i vanlige forretninger, altså halvparten så stor økning. Se omtale av tall jeg har publisert, f.eks. i Aftenbladet 21. desember.
På mange måter er netthandel bedre enn handel i vanlige forretninger. Du kan handle hjemmefra når det passer, og f.eks. få sendt ferdig innpakkede bøker, med etikett, til mottageren. Det er enkelt, effektivt og bekvemt.
Med nordmenns store adapsjon av ny teknologi spår jeg at netthandelen i Norge kommer til å øke mye fremover. Er norske bedrifter klare? De har et steg å gå, men de fleste er på god vei.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.