onsdag 16. mai 2012

SAS vrir konkurransen over til tjenester

SAS senker nå prisene på Economy Extra-klassen med rundt 30 prosent til en rekke destinasjoner i Europa - se VG-nett 16. mai. På den måten gjør de mellomklassen mer tilgjengelig for flere. Dette er et smart trekk av SAS. De gjør de tjeneste på denne klassen tilgjengelig for flere, og det er tjenester som Fast-track, et måltid ombord og bedre servering, bedre betingelser for å avbestille eller endre billett osv.
Det er viktig at bedrifter blir mer innovative og koble tjenester til de fysiske produktene som selger i sine kanaler.
Norwegian har snart like mange passasjerer som SAS, og det er klart SAS må gjøre noen mottrekk. Eksemplet med å sette ned priser på Economy Extra tyder klart på dette.
Norwegian på sin side synes for meg å ha en utydelig strategi for hva de skal gjøre fremover. De mener på den ene siden at de er et lavpris-selskap, mens de på den andre siden vil tilby en del tjenester - mot betaling.
Ett eksempel er at Norwegian tilbyr tilgang til trådløst internett ombord på flyene. Da jeg nylig fløy fra Oslo til Molde var en av grunnene til at jeg valgte høyest pris på Norwegian at jeg skulle få denne tilgangen. Når jeg kom ombord og spurte kabinpersonalet om hvordan jeg skulle få tilgangen, siden det ikke dukket opp noe nett på mobilen, var svaret at "det er jo bare på 800-maskinene at du får det". Hun viste vel til de nye flyene. Dette stod det ingenting om på nettsiden til Norwegian da jeg bestilte og betalte. Her viser Norwegian at når de tilbyr nye tjenester så må man betale ekstra for dem, og enda værre, når man betaler for dem så er det likevel ikke sikkert man får dem.
SAS har derfor gjort et godt trekk med å sette ned sine priser på Economy Extra. Jeg håper vi får se mer fra SAS i denne retningen, og at Norwegian svarer på dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.