torsdag 5. juli 2012

Blir netthandel forretningenes svanesang?

Netthandelen øker. Den har blitt en vanlig måte å kjøpe og selge varer på. Rundt 85 prosent av oss har handlet noe på nett siste par årene. Rundt 60 prosent handler månedlig på nettet.
Hva vil skje med forretningene og deres ansatte? Jeg tror at med mindre forretningene satser på serviceinnovasjon, vil mange få kroken på døra. Og det i løpet av kort tid.
Nordmenn netthandler ikke bare i Norge; sterk kronekurs gjør at vi får igjen ca 20-25 prosent mer for hver krone nå enn vi gjorde for et par år siden. Dessuten er prisene i utlandet ofte underhalvparten av hva de er i Norge.
De vanligste typene varer vi kjøper på nettet er reiser og ferier, software, elektronikk, klær og sko. Men hva med for eksempel møbler og interiørvarer? Som det kommer frem i en artikkel i Dagbladets magasin Inne&Ute onsdag 4. juli 2012 (s. 14-18) er det en økende andel personer som finner mesteparten av møblene sine på nettet. Ett eksempel er Carina Louise Dale i Akershus, som har kjøpt mesteparten av møblene sine på nettet - og en betydelig del av dette i utlandet. Utvalg, leveringstid og priser gjør at fysiske butikker må vike for nettet.
I løpet av få år vil mange ledere av forretninger innse at de ikke følger med på utviklingen. Det gjelder å være på nett, bokstavelig talt, men det er ikke nok. De fysiske forretningene må tilby mer enn bare å selge produkter; de må skape tilleggstjenester som gir verdi for kundene. En forretning som selger sykler selger også mulighet til store opplevelser - forretningen bør slå seg sammen med organisasjoner som kan organisere aktiviteter for f.eks. sykling, og ta dette med som en del av det forretningen selger.
Men trolig er mange ledere av forretninger i Norge for lite innovative til å se viktigheten av dette. Det er de ikke alene om. I San Francisco er det knapt noen vanlige bokhandlere igjen - de fleste kundene handler på nettet. I England er det rundt 30 prosent ledige butikklokaler i High Street.
Handelsnæringen må ta inn over seg at de må innovere mer, og innovere på tjenester. Hvis ikke gjør vel mange forbrukere som Carina Louise Dale - hun kjøper det meste på nettet, og mye fra utlandet. Prisen i utenlandske nettbutikker er ofte en tredel av hva den er i Norge. De fleste land i Vest-Europa har 14 dagers reklamasjonsrett på varer kjøpt på nettet. Og handler du f.eks. byggevarer, parkett takstein eller fliser fra et utenlandsk nettbutikk slipper du å betale toll. Trolig en av mange fordeler som forbrukere kjenner lite til.
Blir netthandel forretningenes svanesang? Ja, det blir den, så lenge forretningene ikke innoverer mer i tjeneste-elementet av de verdiene de skaper for sine kunder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.