På NRK P2s Kulturnytt 21. juli var det et oppslag kalt ”Advarer mot priskrig i bokbransjen”. Bakgrunnen er at Amazon.com selger nesten dobbelt så mange e-bøker som papirbøker. Bokbransjen i Norge ser faren for å bli utsatt for sterk konkurranse – noe det er gode grunner til å tro at de snarlig vil bli. Men bransjen skylder på myndighetene – bransjen har ikke momsfritak for e-bøker. Riktignok er det ingen grunn til at det ikke skal være momsfritak på e-bøker, men selv når bokbransjen i Norge får dette momsfritaket vil bransjen trolig være akterutseilt, siden de har lagt sitt initiativ om nettbutikk på is.
NRK P2 ved Merete Glorvigen tar opp dette 21. juli. En av aktørene som blir utsatt for konkurranse fra e-bøker er Gyldendal. Dette er nok en av de bedriftene preget av strukturell og kulturell treghet – med evne til bare å skape inkrementelle (små) innovasjoner, om de har noen innovasjonsevne i det hele tatt.
Bjarne Buset i Gyldendal kaller det en krigsøkonomi, altså noe som er svært så truende. For - det er en priskrig Gyldendal helst vil unngå. Amazon, Apple, og Google stjeler markedsandeler fra den etablerte bokbransjen, sier Buset. STJELER markedsandeler. Som om markedsandelene er skrevet inn i stein. Vel, noe de nærmest har vært for den norske, konkurransebeskyttede bokbransjen.
Forlagene må satse langt mer på innovasjon. De må ta utfordringene som iPad reiser. Norske brukere fortsette å handle på nettet, og kjøpe langt flere e-bøker. Over 90prosent av den norske befolkningen har handlet på nettet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.