mandag 6. juni 2011

Ny boble i internettøkonomien?

Veien fra oppstart til suksess - og nedlegging kan være kort. Camcorderen ble lansert for bare 4 år siden og fikk raskt en stor suksess. Cisco kjøpte selskapet bak produktet for et par år siden. I forrige måned la Cisco ned produksjonen. Smarttelefoner har så gode kamera at de har tatt over markedet Camcorderen hadde.
Groupon, Facebook, Zynga, Twitter og andre nye internett-selskaper blir verdsatt skyhøyt. Noen analytikere verdsetter Groupon til 30 milliarder dollar. Groupon er en webtjeneste for kjøp og salg av gode tilbud innen handel og service. Groupon ble lansert i Chicago i november 2008 og hadde en inntjening på 94 millioner dollar i sitt først år. Veksten har vært enorm: Groupon avslo et oppkjøpstilbud fra Google på 6 milliarder dollar i desember 2010, og nå anslås noen verdien til det femdoble. Facebook er verdsatt til rundt 80 milliarder dollar.
Fascinerende tall - kan det henge på greip?
Det er interessant at slike tjenester kan bli så sterkt verdsatt på så kort tid. Dette viser noen av styrken i service innovasjon; det er viktig å være fokusert på hva som skaper verdi for kunden. Helst bør du ligge noen skritt foran kunden siden de vanskelig kan artikulere i forkant hva de ønsker. Mange norske selskaper kunne relativt lett ha økt sin verdi om de innoverte på sine tjenester. De kunne f.eks. lage tilleggstjeneter til produkter som de selger. Og de må tenke på jobben som et produkt skal gjøres, jf det kjente utsagnet om at de fleste kunder ikke har behov for et bor på 2 cm men de har behov for et hull i en vegg på 2 cm for å henge opp noe.
Spørsmålet er om Groupon kan beholde sin verdi. Det finnes hundrevis av konkurrenter. I starten av juni søkte Groupon om å få selge nye aksjer - det blir interessant å følge dette videre. Se også oppslag i International Herald Tribune ved å klikke her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.